Van egy kedvenc statisztikai adatom, miszerint ma annyi információ ér bennünket egy nap alatt, mint 1950-ben szüleink generációját egy egész hónap alatt, vagy mint egy középkori embert egész életében. Ezek alapján az elég egyértelmű, hogy a fogyasztói szokásaink megváltoztak, akarva akaratlanul szűrünk, hiszen bele bolondulnánk, ha minden egyes cikket elolvasnánk, felugró ablakot végig böngésznénk vagy hirdető táblát tüzetesen megvizsgálnánk.
Nem könnyű napjainkban láthatónak lenni és maradni, kivívni a vásárlóink figyelmét, illetve megerősíteni a termékünkbe vagy szolgáltatásunkba vetett bizalmukat. A legtöbb piac túltelített és kiváló versenytársak mellé lépünk be a ringbe. A helyzet nem tragikus, egyszerűen csak el kell fogadni a jelenünket. Mégis sokszor tapasztalom, hogy cégvezetők, döntéshozók nem fordítanak kellő figyelmet a megjelenésre, szükséges rossznak tekintik, és a hirdetések a mumusaik. Hadd bizonyítsam be, hogy nem is olyan ördögtől való a hirdetés és tudatos tervezéssel a kecske is jóllakik és még a káposzta is megmarad.
Mit is jelent a hirdetés (napjainkban)?
A hirdetések gyakorlatilag (fizetett) üzeneteknek tekinthetők, melyek szinte kivétel nélkül marketing céllal születnek. Megjelenhetek online vagy offline felületeken. Olyan magánszemélyek, cégek, vállalatok, akik szeretnék népszerűsíteni szolgáltatásaikat, termékeiket vagy márkájukat az esetek nagy százalékában hirdetéseket használnak erre a célra.
A digitalizmus korában az online hirdetések szinte bárhol megjelenhetek az interneten: beszélhetünk közösségi média platformokról, weboldalakról, videós és hallgatható tartalmakról, vagy akár online magazinokról.
A hirdetéseknek többféle célja lehet, eszerint érdemes hirdetési stratégiában gondolkodni. Cél lehet például egy márka/termék/szolgáltatás népszerűsítése. Lehet presztízs célú megjelenés. Célként megfogalmazható, hogy minél több kattintás érkezzen rá és több ezer akár tízezer vagy százezer embert áttereljenek egy megadott webhelyre, majd ott vásároljanak, feliratkozzanak és több konverziós műveletet hajtsanak végre. Jó néhány mamut cég (Google, Facebook, Instagram stb.) bevételeinek a nagy százalékát a hirdetésekből befolyó összegek teszik ki. Ezeken a felületeken a hirdetők általában ajánlattételi rendszerben licitálnak a hirdetési felületekre.
Valóban tartanak a cégvezetők a hirdetésektől vagy egyszerűen csak nem értenek hozzá?
„A marketingkompetenciák hiánya a cégvezetőben megöli a vállalkozását.” Ezt a mondatot Kelkó Tamás cikkében olvastam, aki Andrew Lolkot, a dán Google hirdetési ügynökség vezetőjét idézte. Az évek alatt felmerült bennem a kérdés, vajon mi okozhatja, hogy számos cégvezető nem szentel elegendő figyelmet a hirdetéseknek és azok kezelésének a cégén belül. Fakadhat ez félelemből, negatív tapasztalatból, megfelelő tudás hiányából, tőke hiányából vagy akár nem talált olyan szakértőt, akit megbízna vele? Az elmúlt évek tapasztalatai alapján arra jutottam, hogy ha ugyan meg nem is ölik cégüket a marketinghez nem értő cégvezetők, de jelentős hátrányba kerülnek olyan versenytársaikkal szemben, ahol marketing szemléletű a vezetés.
Másfelől napjainkban megszaporodtak a marketing tanácsadók, social média menedzserek és persze tisztelet a kivételnek, de sajnos sok negatívat is tapasztal az ember. Belefuthatunk (mint bármilyen egyéb területen is) kevésbé hozzáértőkbe, akik szó szerint vágják a piacot és negatív hangulatot teremtenek. Egy sikeres együttműködés elején pedig a valóban hozzáértők eleve a pincéből indulnak, ahonnan hosszabb feljutni a padlásra, mintha a földszintről (tiszta lappal) vagy akár az első emeletről (ajánlással) indulnak.
Akkor mégis hol érdemes hirdetni napjainkban?
Felmerül a kérdés ezek alapján, hogy hol érdemes hirdetni manapság? Mielőtt hirdetni kezdjük termékünket/szolgáltatásunkat el kell dönteni, hogy pontosan mi lesz a hirdetés célja. Ahogy már korábban említettem a cél lehet új ügyfelek szerzése vagy márkaépítés, netán egy presztízs megjelenésről van szó, amely szintén a márkát erősíti. Bármelyik is legyen, előre kell meghatározni és ezek alapján mérlegelni, hogy melyik felület a legmegfelelőbb a hirdetésre.
Tengernyi lehetőség áll rendelkezésünkre, a potenciális opciók tárháza végtelen. Viszont pont emiatt a sokszínűség miatt könnyen tévútra léphetünk az információk tengerében. Lássunk most ezek közül néhány célravezető alternatívát.
Vitathatatlan, hogy ma online hirdetni az egyik leghatékonyabb mód arra, hogy eljussunk a célközönségünkhöz. Magától értetődő, hogy esélyt ad az ember a Facebookon való hirdetésnek, de azt fontos tudni, hogy ott érdeklődési kör alapján tudunk hirdetni. Ez azért egy előnyös megoldás, mert a Facebook rengeteg adattal rendelkezik a felhasználóiról, így kifejezetten a potenciális vásárlók előtt fogja megjeleníteni a hirdetéseket. Nem beszélve arról, hogy ma már ez összehangolható az Instagramon való hirdetésekkel.
A Google Ads egy keresőmarketing eszköz, mely eredményessége a Facebookhoz hasonlóan megkérdőjelezhetetlen. Hatékonysága abban rejlik, hogy célzottan azoknál az embereknél jelenik meg, akik az aktív internetes keresés során a megfelelő kulcsszavakat használják.
Nem kevés fantázia rejlik a Youtube-on feladott hirdetésekben. Ezek előnye, hogy a felhasználók hosszabb videós tartalmakat néznek a felületen, így még inkább figyelemfelkeltőbb a hirdetésük.
Amennyiben a célközöséged a nagyvállalati kör, illetve a B2B piacon mozogsz, akkor a LinkedIn lesz a számodra legmegfelelőbb hely a jelenlétre és a hirdetésre. Ha ezzel kapcsolatban a segítségedre lehetek, várom megkeresésed.
Az online mellett az offline hirdetési felületekről se feledkezzünk meg. Az internet megjelenése előtt az ilyen jellegű hirdetéseké volt a főszerep, és napjainkban is jó szolgálatot tesznek. Ugyan ezek a hirdetési felületek inkább mellékszereplők ma már, de jó kiegészítései egy hirdetési stratégiának. A legnépszerűbb offline hirdetési formák közé tartozik a TV, rádió, reklámtábla, szórólap, nyomtatott sajtóban való hirdetés és a névjegykártya is. Némelyik esetében a konverziós arány mérése nem olyan egyszerű, de erre is megvannak a marketing trükkök, például egy szórólap esetében a kuponkód használata vagy névjegykártya esetében egy QR kód megjelenítése.
Hogyan lehet hatékonyan hirdetni?
A hatékonyság a megfelelő szakemberek bevonásával kezdődik, mert az online felületek esetében nagyon könnyű több százezer forintokat elkölteni eredménytelenül. A hozzáértők ismerni fogják az adott felület sajátosságait, a beállításokat és figyelni fognak arra, mi hozza meg a kívánt eredményeket a vállalkozás számára.
A hirdetés eredményességét az is befolyásolja, hogy milyen büdzsé áll rendelkezésre. Minél nagyobb a keret, annál több emberhez lehet eljutni. Ezen felül az időtáv is fontos tényező. Ma már konzekvens jelenlétben kell gondolkodni, ami hosszú távon való rendszeres megjelenést jelent. Egy megjelenés után eredményt várni olyan, mintha egy szem rizzsel szeretne valaki jóllakni. Lehetetlen. Arról nem is beszélve, hogy a hirdetés sikerességét befolyásolja a fogadó oldal, a weboldal vagy landing oldal vizuális összetétele és minőségi megjelenése.
Összességében, ha lehetőséged van rá, legyél jelen minél több felületen, használj minél több módszert vállalkozásod hirdetésére. Akkor lehet hibázni, ha az ember csinálja és jelen esetben a hibákból rengeteget lehet tanulni. Annál magabiztosabban, a megfelelő felületen fogsz hirdetni, minél több lehetőséget próbára tettél.