„A tartalom a tűz, a közösségi média a benzin.” – elhíresült mondás Jay Baer, a Convince and Convert alapítójától.
Az egyik legkifejezőbb idézet a téma kapcsán, ugyanis attól a ponttól kezdve, hogy az egyik ősember elmesélte a másiknak, hogy elment vadászni, a mamut után eredt, elmagyarázta a technikát, hogyan próbálta becserkészni a vadat, hogyan sikerült legyőznie az állatot, majd hazatérni a zsákmánnyal, azóta belénk van kódolva a kíváncsiság és az érdeklődés a történetek iránt. Leegyszerűsítve: történetek létrehozására és mesélésére vagyunk berendezkedve.
A történetek segítenek megérteni a világot, segítenek elképzelni és elfogadni mi vesz minket körül. Elengedhetetlen része az életünknek, amitől stabilitást és biztonságot is kapunk. Persze, sokat nem jelentene ez a mechanizmus, ha megtartanánk magunknak, ezért osztjuk meg másokkal!

A történetmesélés egy csodálatos módja annak, hogy a saját világnézetünket közvetítsük. Így az is elfogadható, hogy ez a vele született emberi képesség felbecsülhetetlen jelentőséggel bír az üzleti növekedés és információátadás szempontjából is. A kulcs mindössze abban rejlik, hogy az információkat történetek formájában adjuk át.
Jennifer Edson Escalas, a Vanderbilt Egyetem marketing kutatójának 2007-es tanulmánya szerint a közönség jobban reagált az elbeszélő formában megosztott hirdetésekre, a hagyományos hirdetésekkel szemben, melyek arra buzdítják a célközönségek, hogy vásárolják meg a terméket. A cél mind két esetben egyforma, viszont a hatékonyság eltérő. (Forrás: LinkedIn). Ezt a megfigyelést a saját tapasztalatinkkal is igazolni tudjuk.
A tartalommarketingről röviden
A tartalommarketing egy stratégiai megközelítés, amely értékes, releváns és rendszeres tartalom létrehozására és közzétételére fókuszál, annak érdekében, hogy az előre pontosan meghatározott célközönséghez eljusson, megtartsa, illetve vásárlásra ösztönözze őket.
A gyakorlatban a tartalommarketinget úgy kell elképzelni, mint a vásárlókkal és potenciális vevőkkel való kommunikációt, melynek célja, hogy bizalmat építs, megerősítsd a branded és hasznos információval lásd el a közönséged. Ha folyamatosan követed a célcsoportod, igazodsz az igényeihez, megoldod a problémáját, akkor garantáltan erős vásárlóközösséget építhetsz fel.
A cégeknek ma már szinte kötelező élniük a tartalommarketing erejével. Rendszeres szakmai posztok és cikkek megosztásával a piacon elfoglalt helyük megkérdőjelezhetetlen lesz, és sorozatos kommunikációval a kapcsolati tőkéjük és vevőkörük is egyaránt épül.
Mi is az a storytelling?
Kutatások bizonyítják, hogy a történetek formájában átadott üzenetek 22-szer emlékezetesebbek, mint a tények. Elég meggyőző, nemde?
(Forrás: LinkedIn)
Maga a szó önmagáért beszél: a történetetmesélés, azaz a storytelling azt jelenti, hogy elbeszélés és történetek segítségével kommunikálunk a közönség felé. Természetesen ennek szerves része a képi megjelenés is, ami segíti vizuálisan is életre kelteni a történetben foglaltakat, ennek kapcsán, ha kérdés merülne fel benned, javaslom egy profi vizuális márkaépítő felkeresését.
A történetek mindig is a kommunikáció egyik módját jelentették. Mielőtt írni tudtak volna az emberek meséltek egymásnak. Ezek a mesék sokkal könnyebben megjegyezhetőek, mint az egyszerű tények. Így a vásárlókban is sokkal tovább megmarad az emlék a cégedről.

Miért érdemes használni a mesemondást?
Ha jól használod a történetmesélés erejét, akkor sokkal vonzóbbá teheted az adott posztot, blogbejegyzést, ami természetesen a céges vagy személyes márkádat építi. Ezáltal a megosztott tartalmaid olyanok lesznek, amit az emberek el akarnak olvasni, és a kulcs ebben rejlik! Ugyanis ezáltal nő a közönséged figyelme, népszerűbb lesz a márkád, és a sales folyamatok is felgyorsulnak egy-egy jól megírt szakmai tartalomnak köszönhetően.
Nem elhanyagolható szempont, hogy segít az üzenetedet is világosabbá tenni a közönség számára, így nem lesz kérdés, hogy valóban azt kommunikálod-e, amit szeretnél. A folyamat legvége pedig a cselekvésre való ösztönzés, az üzletkötés, kapcsolatfelvétel, új kapcsolatok kialakítása.
Hogyan néz ki egy ideális poszt?
A posztok általában [a saját szava járásom szerint] kedvcsinálók, melyek sok féle feladatot látnak el többek között bizalmat, brandet, és kapcsolatokat építenek számodra.
Míg a komolyabb és hosszabb szakmai tartalmak a legtöbb esetben a weboldalon vannak közzétéve, addig ezeket jól kiegészítik a közösségi média felületeken megosztott szintén elbeszélő formában megírt posztok. Ezek a tartalmak fogják biztosítani a szükséges figyelmet, a releváns forgalmat a weboldalon, és az új üzleteket is.
Ha szétszedünk elemeire egy bejegyzést, akkor storytelling szempontjából a legfontosabb része, a szöveg lesz.
Alapvetően tisztában kell lenni azzal, amit valójában mondani akarunk. Bizonyára mindenki találkozott már olyan szöveggel, ami valójában nem szól semmiről, felszínes volt, homály fedte a tényleges mondanivalót, nem volt jól átadva az üzenet. Emiatt kulcsfontosságú, hogy milyen szavakat használunk, hogyan fogalmazunk és milyen logikai menetet követve írjuk sorainkat.

Emberek vagyunk a profiljaink mögött. Alkalomadtán belefér a humor, nem kell mindig a szigorú üzleti nyelvhasználathoz igazodni. Az viszont nem elhanyagolható szempont, hogy íródjon bármilyen stílusban a posztod, de az hiteles legyen! Hamar észre lehet venni, ha valaki olyasmiről ír, amit nem tapasztalt meg, nem próbált ki, vagy éppen más megírt véleményt, gondolatait formálja át a saját szájízére. Az eredetiség, egyediség és hitelesség minden szempontból a legfontosabb!
Ezen a ponton pedig szeretnék megosztani egy saját tapasztalatot: sokkal több emberhez eljutnak azok az írásaim, melyek hosszabban ki vannak fejtve. Érdemes hangot adni a véleményednek, elgondolkodtatni és nem szabad fukarkodni a szavakkal. Ha egy jól megírt első mondattal, sikerült felkelteni az érdeklődést, akkor a szöveg többi része is nagy eséllyel elolvasásra kerül, főleg akkor, ha történeben van átadva a mondanivaló.
Azok a bizonyos statisztikák…
- A vállalkozások 81% szerint a blogjuk elengedhetetlen szerepet játszik abban, hogy a B2B vezetők figyelmét megragadják.
- Azok a vállalkozások, amelyek havonta 10 vagy ennél több alkalommal is blogcikket tesznek közzé, ötször nagyobb forgalmat bonyolítanak, mint azok, akik nem blogolnak. (Soknak hangozhat ez a szám, de a lényeg azon van, hogy kezdd el!)
- A vásárlók 71%-a preferálja az olyan cégektől való vásárlást, akik beszélnek önmagukról és az értékeikről.
(Forrás: LinkedIn, B2B Marketing Zone, Humanbrand)
Ahogy Valeria Maltoni, a Conversation Agent alapítója is mondja: „Az írásodnak nem kell unalmasnak lennie csak azért mert vállalkozásoknak és azok vezetőinek szólnak. Hiszen a vállalkozásokon belül vannak olyan emberek, akik olvasnak és értékelik az érdekes történeteket.”
Ha szeretnél még ennél is többet megtudni, és tanulni a témáról, illetve felépíteni egy ütős szakmai brandet a történetmesélésre alapozva, akkor várom megkeresésed.