Találd meg az egyensúlyt online és offline között – a saját érdekedben
Az nem újdonság, hogy az online tér beszivárgott az életünkbe és átvette – hellyel közzel – az időnk felett a hatalmat. De hol a határ?

„Megszólalt egy szakértő a nagy Facebook leállás kapcsán…”

„Világszerte leállt a Facebook, a Messenger és az Instagram…”

„Kidobott a Facebook? Nem nálad van a hiba!”

„Leállt a Meta: kidobta a felhasználókat a Facebook és az Instagram…”

Nem olyan rég történt, emlékeztek? Sorra olvastuk az ehhez hasonló főcímeket. Az egyéb platformokon megszámlálhatatlan mennyiségű üzenet, ismerősök és ügyfelek hívtak, hogy mi történt, tudok-e valamit, mi lehet ennek az oka?

Őszintén? Még én is pánikoltam egy pillanatra. Ami így utólag visszagondolva nem tölt el jó érzésekkel. Megfogalmazódott bennem jó néhány kérdés: Hogy hagyhattuk, hogy idáig fajuljon? Miért vagyunk ennyire kiszolgáltatva ezeknek a felületeknek és úgy általában az online térnek? Hol marad a tudatosság a vállalkozásaink kapcsán és miért csak ezekre a felületekre alapozunk? Ezt a kérdéskört járom végig ebben a cikkemben.

Az nem újdonság, hogy az online tér beszivárgott az életünkbe és átvette – hellyel közzel – az időnk felett a hatalmat. (Az időmenedzsment kapcsán az elmúlt hónapokban írtam cikksorozatot, jó sok tippet összegyűjtöttem, hogyan legyél hatékonyabb a hétköznapokban – megtalálod őket a blogomban.) Hogy állításomat ne csak a levegőbe hagyjam, statisztikai adatokkal érkeztem, melyek maradjunk annyiban, szerintem kijózanítóan hatnak az emberre, ha felismerjük a helyzet súlyosságát.

offline online ertekesites marketing

A Nemzeti Média – és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása alapján a nyolc és tizenöt éves korosztály átlagosan közel napi négy órát tölt a telefonok, tabletek nyomkodásával. Az életkor növekedésével egyenes arányba nő a képernyő előtt eltöltött idő is. A TikTok napi átlaga nyolcvan perc, a YouTube-é harminchét, a Messenger és az Instagram esetében pedig napi 21 perc. A Facebook a sereghajtó napi tizenhét perccel.

Ugorjunk egy korosztályt és nézzünk körbe a felnőttek körében. Hozzá kell tenni, hogy a felnőttek esetében óriási számokra számíthatunk, lévén, hogy rengetegen élnek okos készülékeikből vagy építenek online vállalkozást. Viszont ezek az adatok elsődlegesen a kedvtelésből eltöltött időt mutatják az online felületeken. A whatsthebigdata.com adatai alapján egy amerikai átlag képernyőideje hét óra és négy perc naponta, míg a globális átlagos napi hat óra és ötvennyolc perc.  Brutális milyen sok időt töltenek a felnőttek a készülékeik társaságában.

Gyanítom veled is megtörtént már, hogy próbáltad egyensúlyban tartani az online és offline jelenléted. Adott esetben határt húztál és tartottál egy online detoxot. Majd ezután azon kaptad magad, hogy szinte megállíthatatlanul pörgeted a hírfolyamod, keresve a fontos eseményeket, történéseket, infókat, hogy vajon miről maradtál le, míg távol voltál? A FOMO jelenség egy napjainkban is jelentkező probléma, mely a Fear of missing out kifejezés rövidítése, mely magyarul annyit tesz: a lemaradástól való félelem. Andrew Przybylski brit pszichológus, a téma egyik legelső kutatója így értelmezi a fogalmat: átható félelem attól, hogy mások tartalmas élményeket szereznek nélkülünk. Viszont felmerül a kérdés: Miről maradunk le pontosan?

Villányi Gergő pszichológiai tanácsadó szerint az online vagy bármilyen függőség hátterében a valóságtól való elmenekülés áll, illetve nem ritka, hogy lelki fájdalommal párosul. Idézem Villányi Gergő mondatait: „Ez a közösségi oldalakra, a videójátékokra is igaz, de a cél nélküli görgetés/böngészés is ilyen lehet egy ponton túl. A közösségi oldalakon szintén gyakori, hogy figyelmet és szeretethiányt akarnánk pótolni, de ez nem lehetséges lájkokkal, instás szívekkel, de több tízezer követővel vagy ismerőssel sem. Minden lájk egy kis dicséret, minden értesítés vagy e-mail egy fel nem bontott apró ajándék, aminél nem tudjuk, hogy levélszemét-e, érdektelen információ vagy valami örömteli, jó hír lapul-e benne. Ezeket az élményeket az agy jutalomként fogja fel, és az agyi jutalmazó központ a viselkedés ismétlésére motivál minket a dopamin nevű hormon segítségével, ezzel pedig ördögi körbe kerülhetünk, ha kizárólag az online világból várjuk, hogy boldogságot „kapjunk”.”

Mégis mit tehetünk annak érdekében, hogy egyensúly legyen az online és az offline jelenlét között? Az egyik legfontosabb, hogy offline is fordítsunk időt olyan programokra, melyek töltenek bennünket. Szokták mondani, találj egy hobbit. Klisének hathat, mégis fontos, hogy lekössük magunkat az online téren kívül is. Fizikai tevékenység, sport, olvasás, festés, sakkozás, kávézás a barátnővel, kutyasétáltatás, bármi, csak ne kelljen hozzá a telefon.

online offline marketing social

Az egyensúly fenntartásához nagyban hozzájárul az is, hogy elalvás előtt már legalább egy órával nem nyomkodjuk a telefont, illetve lehetőleg felkelés után se az legyen az első, hogy ellenőrizzük mennyi minden történt az éjszaka.

Ezen felül pedig töltsünk időt az ismerőseinkkel a zoomon túl, talán senkinek nem szükséges ecsetelni a személyes kapcsolódás jótékony hatásait. Barátokkal kávézás, vacsora, beszélgetés, töltődés, a hangsúly a személyesen van.

Mostanában a telefonon a kedvenc funkcióm a „ne zavarjanak” mód. Így tényleg nem zavarnak a felugró értesítések, nem érzek késztetést, hogy azonnal a telefonomért nyúljak, ha felvillan. Sokat segít az is, hogy mindig le van némítva a telefonom, így nem pityeg, zizeg és jelez, hogy halo, foglalkozz velem.

Tarts nagytakarítást a telefonodban és töröld azokat az appokat, amiket nem használsz. Így se helyet nem foglalnak, sem az időd nem rabolják. Ez ugyanúgy igaz a közösségi média oldalaidra. Kövesd ki, akiknek a tartalmai idegesítenek, nem érdekelnek, vagy frusztrálnak. Valójában semmi szükséged rá, és ahogy követni lehet másokat, úgy tiltani vagy kikövetni is. Nem utolsó sorban pedig vállalkozóként diverzifikálj! Azaz ne csak a social felületekre építsd a vállalkozásod, mert a profilod soha nem lesz a tiéd.

Egy weboldal esetében más a helyzet, ugyanis ott te határozod meg, hogy hogyan nézzen ki, milyen szövegekkel töltöd fel, milyen tartalmat teszel közzé. Minden a tiéd, így, ha leáll a Facebook, akkor sem kell zavarba jönnöd, hogy elakadnak az értékesítési folyamataid.

A mérték az érték az online és az offline jelenlét között egyaránt!

Másnak is hasznos lehet? Oszd meg vele:

Töltsd le ingyen

Hogyan lesz egy lájkból tényleges vásárló - ebook

petkovics-alexandra-ertekesitesi-es-linkedin-specialista-b2b-piacon-11
stroke 2

A szerző:

szandika 0523 081

Petkovics Alexandra értékesítési és LinkedIn specialista.

Olvass tovább

No data was found